איך ביופידבק עוזר למנוע מיגרנה וכאב ראש?

תארי לעצמך שהיית יכולה לאמן את מערכת העצבים והגוף שלך להגיב אחרת לגורמי הלחץ שמגבירים את הסטרס וכך למנוע ולהקל על כאב הראש או המיגרנה שלך?  biofeedack2

Stress וכאב הראש שלך

בפוסט קודם כבר הבנו שהמיגרנה או כאב הראש עלולים להתגבר כתוצאה מעלייה ברמת הסטרס.

כשהמוח קולט גירויים חיצוניים כמו שינויי מזג אויר, אור, רעש, ריחות חזקים וכד' או גירויים פנימיים כמו מחשבות מלחיצות, עייפות וכד', הוא עלול להפעיל את תגובת הלחץ.תמונה משותפת נורית ותמי1

אם רמת המתח שלך הייתה גבוהה מלכתחילה, הרגישות לגירויים האלה ככל הנראה תגבר.

מכאן, הדרך כבר קצרה להתגברות הפעילות העצבית (הסימפתטית) וההורמונאלית (אדרנלין וקורטיזול), להתגברות הפעילות החשמלית במוח, לכווץ של שרירים, לשינויים בזרימת הדם לקרקפת ולירידה בכמות החומרים המרגיעים במוח (אנדורפינים וכד').

כך גובר הסיכוי להתפתחות או התגברות של כאב ראש או מיגרנה.

איך שיטת הביופידבק עוזרת?

ביופידבק היא שיטה שמאפשרת לך לאמן מחדש את מערכת העצבים (האוטונומית) שלך להפחית את עוצמת תגובות הלחץ (Stress Response) ולחזק את תגובת הרגיעה (Relaxation response).

השיטה, שנבדקה במאות מחקרים מדעיים מפחיתה  בכ 35 - 50% את התדירות של התקפי מיגרנה וכאבי ראש. היא מומלצת על ידי האקדמיה האמריקנית לנוירולוגיה כאחד הטיפולים הלא תרופתיים היעילים ביותר למניעה והפחתה של מיגרנה ושל כאבי ראש מסוג Tension Headache  .

 מה עושים באימון ביופידבק כדי להפחית או למנוע את הכאב?

באמצעות חיישנים שמוצמדים לאצבעות, או לשרירי הפנים והצוואר, תוכלי לראות בזמן אמת על מסך מחשב, מדדים שונים של הסטרס שלך, הקשורים להתפתחות של כאב ראש או מיגרנה.  המדדים העיקריים שתתאמני איתם הם:

  • מוליכות חשמלית של העור (זיעה).
  • השתנות קצב הלב.
  • טמפרטורה של קצות האצבעות.
  • מתח שרירים.

כשתראי בצורה ברורה  את העליות והירידות במדדי הסטרס, המודעות שלך לתחושות ולשינויים הפיזיולוגיים האלה, שלעיתים הם בלתי מורגשים, תתחיל להשתפר.

כשתלמדי ותיישמי טכניקות של נשימה, הרפיה ורגיעה, תוכלי לראות על המסך, איך המדדים האלה מתאזנים. כתוצאה מכך רמת השליטה שלך במערכת העצבים האוטונומית תתחזק,  ותגובת הרגיעה (Relaxation response ) תהפוך להיות דומיננטית יותר.

יישום יומיומי של טכניקות הנשימה וההרפיה יפחית את הופעת התקפי המיגרנה וכאבי הראש.

את מוזמנת ללמוד את הטכניקות והכלים בסדרת מפגשים אישיים לאימון ביופידבק להפחתת כאב
7 מפגשים שבהם תלמדי איך לצאת ממעגל הלחץ-כאב, בעצמך.
תתאמני עם מגוון חיישני ביופידבק (קצב לב, מתח שרירים, מוליכות חשמלית של העור,
טמפרטורה של אצבעות הידיים) ובעזרתם תלמדי את טכניקות הנשימה, ההרפייה
וההתמקדות היעילות ביותר למניעה ולהפחתת כאבי הראש.

--------------------------------------------------------------

שתפו עם חברים

Comments

comments