האם סטרס גורם לכאבי ראש ומיגרנה?

יתכן ועבורך התשובה ברורה. אך חוקרים רבים עובדים כדי להוכיח זאת באופן מדעי. human brain that embraces word stress

התוצאות של מחקר חדש שעתיד להתפרסם בכינוס השנתי הקרוב (ב 26 באפריל) של הAmerican Academy of Neurology  מצביעות על כך שככל הנראה התשובה לשאלה הזו היא חיובית.

 מה החוקרים בדקו? 

המחקר בדק את הקשר שבין עוצמת הסטרס לבין תדירות כאבי הראש בקרב 5159 מבוגרים בגילאים 21 -71 בגרמניה.

 הנבדקים חולקו ל 3 קבוצות לפי סוגי כאבי הראש שלהם:

  1. כאב ראש הנובע ממתח - Tension-type headache (TTH).
  2. מיגרנה.
  3. שילוב של TTH ומיגרנה.

המשתתפים במחקר ענו פעם ברבעון בין השנים 2010 - 2012 על שאלון שבדק את רמת הסטרס ואת תדירות כאבי הראש שלהם (מספר ימים בחודש).

התוצאות:

תוצאות המחקר הראו שעלייה ברמת הסטרס הייתה קשורה באופן מובהק לעלייה במספר כאבי הראש בחודש, בקרב כל אחת מ 3 הקבוצות.

ההשפעה הגדולה ביותר של סטרס דווחה על ידי הסובלים מכאב ראש הנובע ממתח TTH, לאחר מכן בקבוצת המיגרנוטים ולבסוף בקבוצת הסובלים משילוב של שני סוגי הכאב.

התוצאות היו מובהקות גם כשנלקחו בחשבון גורמים נוספים לכאבי ראש כגון שתיית אלכוהול, עישון ושימוש תכוף בתרופות נגד כאבי ראש.

עורכי המחקר ציינו שהתוצאות מראות שכאב ראש יכול להתחיל כתוצאה מעלייה ברמת הסטרס ושהכאב הופך להיות גורם סטרס בפני עצמו. עוד נמצא שסטרס עלול לגרום להגברת כאב ואף להפיכת כאבי ראש לכרוניים.

מה המשמעות של המחקר עבורך?

החוקרים ציינו שתוצאות המחקר מדגישות את הצורך של אנשים הסובלים מכאבי ראש מכל הסוגים בטכניקות של ניהול סטרס (Stress Management) . בין היתר, טכניקות אלה כוללות פעילות גופנית, נשימה נכונה, הרפייה, מדיטציה, ניהול זמן , ניהול קונפליטים ועוד.

את רוב הכלים של Stress Management לומדים באימוני ביופידבק.
מחקרים מדעיים רבים מצביעים על כך שאימון ביופידבק  והרפייה עשויים להפחית את תדירות כאבי הראש בממוצע      ב 35-50% . האקדמיה האמריקנית לנוירולוגיה ממליצה על ביופידבק כאחד המטיפולים הלא תרופתיים היעילים ביותר להפחתת כאבי ראש ומיגרנה.

המשיכו לקרוא כאן על
איך ביופידבק יכול לעזור לך למנוע או להפחית את כאבי הראש?

שתפו עם חברים

Comments

comments