איך קרוהן וקוליטיס כיבית קשורים לStress ?

אם יש לך קרוהן או קוליטיס, סביר להניח שבדומה לרבים הנמצאים במצבך, שמת לב שהתלקחויות של המחלה עלולותFlare להתרחש לאחר אירועים שעוררו אצלך מתח רב או במהלך תקופות של לחץ ממושך.

 מה הקשר בין ההתלקחויות האלה לבין לחץ-Stress?

 מעגל הלחץ-התלקחות-כאב

 ממחקרים שנערכו על הקשר בין לחץ לבעיות קיבה ומעיים עולה שקיים קשר ביניהם, הפועל בשני כיוונים:

 מצד אחד, לחץ יוצר תגובות פיסיולוגיות הדומות לתסמיני מחלה או גורם להחמרה של סימפטומים כמו שינוי בתיאבון ובמשקל, עייפות, יציאות מרובות או עצירות, כאבי בטן והתכווצויות, בחילות, צרבות, גזים וגם כאבי גב.

 מצד שני, הסימפטומים, הכאב, הדאגה וההתמודדות היומיומית עם המחלה גורמים ל Stress מתמשך. הלחץ בתורו מגביר את הסימפטומים.  כך נוצר מעגל שלילי שבו לחץ מוביל להתלקחות של המחלה, והתלקחות המחלה גורמת להתגברות הלחץ והכאב.

 אז למה זה קורה? מה יש ב Stress שגורם להתלקחות?

תגובת Stress או תגובת "להילחם או לברוח" (Fight or Flight Response) היא מנגנון הישרדות,שבעבר הרחוק, כשעוד חיינו במערות ובטבע, עזר לנו להתמודד עם סכנות אמיתיות, כמו מפגש עם נמרים, זאבים וחיות אחרות. העניין הוא שהיום, למרות שרוב הזמן אנחנו לא חשופים לסכנות, תגובת הלחץ מופעלת כשאנחנו חושבים או מודאגים מהמצב הבריאותי והכלכלי שלנו, מהתפקוד שלנו בעבודה או בזמן ויכוחים ועימותים עם אנשים קרובים לנו.

ומה קורה לנו בגוף בזמן שמופעלת בו תגובת לחץ?

בזמן של תגובת לחץ, כמות הדם המוזרמת לקיבה ולמעיים יורדת בצורה משמעותית מכיוון שהרבה דם מוזרם לידים ולרגליים (כדי שנוכל להילחם או לברוח).

 בזמן התגובה, מופרשת לדם כמות גדולה של הורמוני הStress  אדרנלין וקורטיזול. כשתגובת הלחץ נמשכת לאורך זמן או מתרחשת פעמים רבות ביום, היא הופכת להיות לסטרס כרוני. במצב הזה נוצר עודף של הורמוני לחץ בדם, הגורם לשינויים בתנועתיות המעיים, ברמת  מיצי העיכול, באוכלוסיית חידקי המעי, ולהגברת החדירות של המעיים.

 עודף הקורטיזול בדם גורם לעיתים לירידה בפעילות המערכת החיסונית וכך המעיים הופכים לחשופים יותר לזיהומים. אך יתכנו מצבים שעודף הורמוני הלחץ יגרום לשיבוש המערכת החיסון ולהתגברות של הפעולה שלה עד כדי כך שהיא מתחילה לתקוף את הגוף. מצב אוטואימוני הוא אחד ההסברים להתפרצות המחלה.

 אז מה עושים? איך מתמודדים עם הלחץ ?

 העניין הוא שכמה שלא נתאמץ, לא נוכל להעלים את תגובת הלחץ. והאמת היא שלמרות שהפעולה של מנגנון ההישרדות הזה פוגעת באיכות החיים שלך, רצוי מאד שהיא תמשיך לפעול, במקרה של סכנה אמיתית, שאז כן יהיה בה צורך.

 מה שכן ניתן לעשות הוא ללמוד איך לנהל את הלחץ (Stress Management) ולהרגיע את הגוף שלנו.

 המרפאות הטובות בעולם כמו Mayo Clinic, ממליצות ומשלבות מספר שיטות רגיעה, ביניהן שיטת הביופידבק.  למידע נוסף על ביופידבק לחצו כאן.

שתפו עם חברים

Comments

comments